top of page

O Pedagogice Waldorfskiej

Pedagogika waldorfska narodziÅ‚a siÄ™ w 1919 roku, kiedy to Rudolf Steiner zaÅ‚ożyÅ‚ pierwszÄ… szkołę waldorfskÄ… w Stuttgarcie. W kolejnych latach idea ta rozszerzyÅ‚a siÄ™, prowadzÄ…c także do powstania przedszkoli. DziÅ› placówki waldorfskie obecne sÄ… na wszystkich kontynentach, a ich liczba i rozmieszczenie Å›wiadczÄ… o globalnym zasiÄ™gu i różnorodnoÅ›ci kulturowej ruchu waldorfskiego.

W Polsce pedagogika waldorfska zaczęła się rozwijać na początku lat 90. XX wieku.

​

Liczba placówek waldorfskich stale roÅ›nie, co odzwierciedla coraz wiÄ™ksze  zainteresowanie alternatywnymi metodami edukacji opartymi na holistycznym podejÅ›ciu do rozwoju dziecka.

hero-1.jpeg
hero-2.jpeg

Co nas wyróżnia?

GÅ‚ównym celem pracy przedszkoli waldorfskich jest wspieranie dzieci w stawaniu siÄ™ zdrowymi, twórczymi i pewnymi siebie osobami.

Swobodna zabawa

PrzeÅ›wiadczenie, że zabawa swobodna  jest we wczesnym dzieciÅ„stwie fundamentem nauki - rozwija wyobraźniÄ™, umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczne i zdolnoÅ›ci praktyczne dzieci.

Holistyczne podejście

Holistyczne podejście do rozwoju dziecka - naszym celem jest harmonizowanie oraz wspieranie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.

Naturalne materiały i estetyka

Naturalne materiaÅ‚y i estetyka - wszystkie zabawki, materiaÅ‚y i wyposażenie przedszkola wykonane sÄ… z naturalnych surowców, takich jak drewno, weÅ‚na, baweÅ‚na, czy filc. DziÄ™ki temu dzieci rozwijajÄ… swoje zmysÅ‚y i nawiÄ…zujÄ… bliższy kontakt z naturÄ…. Zabawki sÄ… proste i otwarte, co zachÄ™ca do kreatywnoÅ›ci (np. kawaÅ‚ki drewna, jedwabne chusty, figurki filcowane z weÅ‚ny).

Codzienny rytm

Codzienny rytm - dzieÅ„ w przedszkolu waldorfskim ma stałą, powtarzalnÄ… strukturÄ™, co daje dzieciom poczucie bezpieczeÅ„stwa i porzÄ…dku. IstotnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… rytuaÅ‚y, takie jak wspólne posiÅ‚ki, Å›piewanie piosenek, przedstawianie teatrzyków, etc.

Bliskość natury

Bliskość natury - dzieci spÄ™dzajÄ… dużo czasu na Å›wieżym powietrzu, niezależnie od pogody. Zabawy na zewnÄ…trz, praca w ogrodzie, spacery i obserwowanie przyrody to integralne elementy dnia w przedszkolu. Wiele przedszkoli waldorfskich prowadzi wÅ‚asne ogródki warzywne, w których dzieci uczÄ… siÄ™ dbać o roÅ›liny.

Sztuka i rękodzieło

Sztuka i rÄ™kodzieÅ‚o jako codzienność - duży nacisk kÅ‚adzie siÄ™ na aktywnoÅ›ci artystyczne, takie jak malowanie akwarelami, modelowanie wosku pszczelego, szycie, czy tkanie. Te czynnoÅ›ci wspierajÄ… rozwój manualny, cierpliwość i poczucie estetyki.

Opowieści

Opowieści - bajki i baśnie są ważnym elementem w przedszkolach waldorfskich. Nauczyciele najczęściej opowiadają historie z pamięci, co buduje wyobraźnię dzieci i pozwala na kontakt wzrokowy w czasie opowieści.

Brak technologii

Brak technologii - w przedszkolach waldorfskich unika siÄ™ używania ekranów (telewizji, tabletów, komputerów) i technologii. Wychodzi siÄ™ z zaÅ‚ożenia, że dzieci w tym wieku powinny rozwijać swoje zmysÅ‚y w sposób bezpoÅ›redni, a kontakt z technologiÄ… może zakÅ‚ócać ten proces.

Indywidualne podejście

Indywidualne podejÅ›cie do dziecka - przedszkola waldorfskie starajÄ… siÄ™ dostosować do potrzeb każdego dziecka, zamiast wymagać od niego adaptacji  do sztywnych norm. Wychowawcy uważnie obserwujÄ… dzieci, we wspóÅ‚pracy z rodzicami wspierajÄ… rozwój wychowanków, biorÄ…c pod uwagÄ™ ich naturalne zdolnoÅ›ci i tempo.

bottom of page