top of page

O Pedagogice Waldorfskiej

Pedagogika waldorfska narodziła się w 1919 roku, kiedy to Rudolf Steiner założył pierwszą szkołę waldorfską w Stuttgarcie. W kolejnych latach idea ta rozszerzyła się, prowadząc także do powstania przedszkoli. Dziś placówki waldorfskie obecne są na wszystkich kontynentach, a ich liczba i rozmieszczenie świadczą o globalnym zasięgu i różnorodności kulturowej ruchu waldorfskiego.

W Polsce pedagogika waldorfska zaczęła się rozwijać na początku lat 90. XX wieku.

Liczba placówek waldorfskich stale rośnie, co odzwierciedla coraz większe  zainteresowanie alternatywnymi metodami edukacji opartymi na holistycznym podejściu do rozwoju dziecka.

hero-1.jpeg
hero-2.jpeg

Co nas wyróżnia?

Głównym celem pracy przedszkoli waldorfskich jest wspieranie dzieci w stawaniu się zdrowymi, twórczymi i pewnymi siebie osobami.

Swobodna zabawa

Przeświadczenie, że zabawa swobodna  jest we wczesnym dzieciństwie fundamentem nauki - rozwija wyobraźnię, umiejętności społeczne i zdolności praktyczne dzieci.

Holistyczne podejście

Holistyczne podejście do rozwoju dziecka - naszym celem jest harmonizowanie oraz wspieranie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.

Naturalne materiały i estetyka

Naturalne materiały i estetyka - wszystkie zabawki, materiały i wyposażenie przedszkola wykonane są z naturalnych surowców, takich jak drewno, wełna, bawełna, czy filc. Dzięki temu dzieci rozwijają swoje zmysły i nawiązują bliższy kontakt z naturą. Zabawki są proste i otwarte, co zachęca do kreatywności (np. kawałki drewna, jedwabne chusty, figurki filcowane z wełny).

Codzienny rytm

Codzienny rytm - dzień w przedszkolu waldorfskim ma stałą, powtarzalną strukturę, co daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa i porządku. Istotną rolę odgrywają rytuały, takie jak wspólne posiłki, śpiewanie piosenek, przedstawianie teatrzyków, etc.

Bliskość natury

Bliskość natury - dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody. Zabawy na zewnątrz, praca w ogrodzie, spacery i obserwowanie przyrody to integralne elementy dnia w przedszkolu. Wiele przedszkoli waldorfskich prowadzi własne ogródki warzywne, w których dzieci uczą się dbać o rośliny.

Sztuka i rękodzieło

Sztuka i rękodzieło jako codzienność - duży nacisk kładzie się na aktywności artystyczne, takie jak malowanie akwarelami, modelowanie wosku pszczelego, szycie, czy tkanie. Te czynności wspierają rozwój manualny, cierpliwość i poczucie estetyki.

Opowieści

Opowieści - bajki i baśnie są ważnym elementem w przedszkolach waldorfskich. Nauczyciele najczęściej opowiadają historie z pamięci, co buduje wyobraźnię dzieci i pozwala na kontakt wzrokowy w czasie opowieści.

Brak technologii

Brak technologii - w przedszkolach waldorfskich unika się używania ekranów (telewizji, tabletów, komputerów) i technologii. Wychodzi się z założenia, że dzieci w tym wieku powinny rozwijać swoje zmysły w sposób bezpośredni, a kontakt z technologią może zakłócać ten proces.

Indywidualne podejście

Indywidualne podejście do dziecka - przedszkola waldorfskie starają się dostosować do potrzeb każdego dziecka, zamiast wymagać od niego adaptacji  do sztywnych norm. Wychowawcy uważnie obserwują dzieci, we współpracy z rodzicami wspierają rozwój wychowanków, biorąc pod uwagę ich naturalne zdolności i tempo.

bottom of page