top of page
hero-3.jpeg

O przedszkolu

Przedszkole z elementami pedagogiki waldorfskiej Różany Ogródek, wyróżnia się wśród alternatywnych przedszkoli bezpieczną, domową atmosferą jest inspirowane pedagogiką Rudolfa Steinera. Stawia na holistyczny rozwój dziecka, czyli równoległy rozwój ciała, psychiki i ducha.


Podstawowymi założeniami są rytm, powtarzalność i naśladowanie, co ma zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i pomóc w poznawaniu świata. Nauczyciele w przedszkolu pełnią rolę mentorów i przewodników, wspierając dzieci w ich indywidualnym rozwoju i zainteresowaniach.

Co jest dla nas ważne?

Rytm

 

Rytm w Różanym Ogródku jest uporządkowany i dostosowany do potrzeb naszych podopiecznych. Powtarzalne elementy, takie jak wspólne posiłki, zabawy ruchowe, opowiadane bajki oraz teatrzyki, dają dzieciom poczucie stabilności i bezpieczeństwa, a co za tym idzie pomagają otwierać się na nowe i  czerpać z tego, co niesie każdy wspólny dzień. W czasie, który pozornie organizowany jest podobnie, dzieją się rzeczy niezwykłe. Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacje zmieniającej się przyrody, słowo połączone z ruchem w korowodzie czy teatrzyku regularnie wzmacniają i budują fundament pod kolejne życiowe wyzwania. 

W każdym tygodniu, najczęściej tuż po śniadaniu wszyscy razem:

  • malujemy farbami akwarelowymi techniką „mokre w mokre”,

  • rysujemy kredkami bloczkowymi,

  • słuchamy opowieści dzieci o wizytach naszych „wędrujących kotów” w ich domach,

  • bawimy się w języku angielskim,

  • pieczemy bułeczki,

  • modelujemy wosk.

Rytm pór roku i dorocznych świąt osadza dziecko w świecie. Wspólne przygotowywanie i celebrowanie jest dla dzieci szczególnie ważne także ze względu na obecność i zaangażowanie ich rodziców.

 

Zabawa swobodna

 

To najważniejsza aktywność dzieci. Ćwiczy planowanie, komunikację, współpracę, rozwiązywanie problemów. Daje ogromną radość, poczucie sprawstwa i sukcesu. Czy to duże bazy, małe namiociki, podróże samodzielnie stworzonymi pojazdami, zakłady z przeróżnymi usługami, zabawa w dom, szykowanie, czy przedstawianie dziecięcych teatrzyków - we wszystkim widać ogrom pracy i zaangażowanie. Dla chętnych, przy stolikach organizujemy tkanie, szycie, wycinanie etc. 

 

Działanie i przeżycia

 

Dzieci przyglądając się nam i towarzysząc naszej pracy nabywają kompetencji, by na poziomie dostosowanym do własnych możliwości podjąć działania w ogródku i sali. W swoim tempie dojrzewają do samodzielnego podejmowania coraz poważniejszych zadań i odpowiedzialności za siebie oraz innych.

 

Współpraca

 

Wspólne zabawy, prace i rytuały uczą, ile można zdziałać razem, budują naszą społeczność i wzajemny szacunek. 

 

Przyjazna przestrzeń

 

Przestrzeń przedszkola ujmuje subtelnymi kolorami oraz naturalnymi materiałami, takimi jak drewno, bawełniane płachetki, szydełkowane zwierzątka, piłeczki z wełny, kasztany, szyszki, etc. Jest tak urządzona, by nie przytłaczała, lecz była otulająca, a dostępne materiały oddziaływały wspierająco na bardzo wrażliwe zmysły dzieci. Większość zabawek nie ma wyspecjalizowanego zastosowania, codziennie mogą stawać się czymś innym i otwierać przed dziećmi nowe światy, a co za tym idzie rozwijać dziecięcą wyobraźnię.

bottom of page